پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:39 - 1400/05/25

صف۱۲۰۰کامیونی ومعطلی دوهفته‌ای در مرز بازرگان/دولت اقدام عاجل کند

اخیرا معطلی کامیون های ترانزیتی در مرز بازرگان به حدود دو هفته افزایش یافته که گلایه مندی فعالان صنعت حمل و نقل را برانگیخته است. حل این مشکل معطل یک تصمیم در سازمان توسعه تجارت است.

طی ماههای اخیر برخی تصمیمات از سوی نهادهای متولی مدیریت مرزی، سبب ایجاد صفوف طولانی کامیون‌ها در پایانه مرزی بازرگان شده است؛ به طوری که با فرارسیدن موعد صادرات اقلام مختلف کشاورزی، پتروشیمی و… صف‌هایی طویل تا ۱۲۰۰ کامیونی در مرز بازرگانی ایجاد و رانندگان تا دو هفته معطل عبور از مرز می‌شوند.

فعالان اقتصادی می‌گویند هر یک روز توقف کامیون‌ها هزینه ۲۰۰ دلاری به عنوان دموراژ برای صاحبان بار در پی دارد.

به گفته مسئولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، تعدد دستگاه‌های تصمیم گیر و اجرایی در پایانه‌های مرزی یکی از عوامل اصلی طولانی شدن فرآیند عبور کامیون‌ها از مرز است.

این در حالی است که به گفته مسئولان سازمان راهداری، می‌توان این نظارت‌ها و کنترل‌های متعدد را به جای انباشت در مرزها، در طول مسیر انجام داد. یا امکانی فراهم کرد که رانندگان کامیون‌ها متناسب با وضعیت روز هریک از مرزهای کشور، مرز خلوت تری را برای عبور انتخاب کنند اما در حال حاضر بدلیل بخشنامه سازمان توسعه تجارت، امکان آن برای رانندگان وجود ندارد و رانندگان مکلف هستند از مرزی عبور کنند که صاحب کالا در هنگام ثبت سفارش، آن را در سامانه ثبت کرده است.

فعال حمل و نقل: ۲ هزار کامیون در مرز بازرگان یک هفته است که معطل مانده اند

قاسمی از فعالان صنعت حمل و نقل در مرز بازرگان، در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه همچنان شاهد صف طولانی کامیون‌ها در مرز بازرگان هستیم، گفت: یک هفته تا ۱۰ روز بعضاً طول می‌کشد تا یک کامیون از مرز بازرگان رد شود. علاوه بر کندی حرکت از ایران به ترکیه، از آن سوی مرز به سمت ایران هم با مشکل توقف طولانی مدت کامیون‌ها در مرز گولبولاغ ترکیه مواجه هستیم که سبب شده تا روزانه حداکثر ۴۰۰ کامیون بتوانند از مرز بازرگان وارد خاک ترکیه شوند.

وی یادآور شد: متأسفانه بدلیل اینکه سیستم‌های نادرستی در مرز بازرگان ایران و گولبولاغ ترکیه حکمفرما شده، این روند ضعیف در حال تشدید است. این در حالی است که در سال‌های گذشته روزانه تا ۱۲۰۰ کامیون از مرزهای دو طرف عبور می‌کرد. حمل و نقل بین المللی در اروپا روزانه ۱۷۵ یورو برای دموراژ هر کامیون، خسارت تعیین کرده است.

این فعال صنعت حمل و نقل ادامه داد: اگر یک کامیون ۱۰ روز در مرز توقف داشته باشد، باید ۱۷۵۰ یورو خسارت دموراژ از صاحب بار دریافت کند بیش از ۲ هزار دستگاه کامیون در مرز بازرگان متوقف مانده است ولی سیستم‌های رایانه‌ای دستگاه‌های مسئول در پایانه‌های مرزی، بسیار کند هستند.

وی درباره اینکه آیا امکان جایگزینی مرزهای نزدیک بازرگان که کم تردد هستند، وجود دارد یا خیر؟ گفت: متأسفانه وزارت صمت هنگام ثبت سفارش، خواهان تعیین مرز ورودی است که معمولاً صاحب بار آن را تعیین می‌کند؛ ما بارها از وزارت صمت خواسته ایم تعیین مرز در اختیار راننده باشد تا بتواند مرزهای خلوت تر را انتخاب کند … اما این امکان فراهم نشده و هیچ امکانات رفاهی هم برای رانندگان وجود ندارد. مرز ابراهیم خلیل بین ترکیه و عراق که یک پایانه بسیار ابتدایی است اما تردد از آن به راحتی انجام می‌شود؛ حال آنکه تعداد کامیون‌هایی که از این مرز عبور می‌کنند بسیار زیادتر از مرز بازرگان (ایران و ترکیه) است.

 

منبع: مهر
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین